De nascholing duurt minimaal negen maanden tot een jaar. Deze tijd is nodig om een verandering op school in gang te zetten en te monitoren. Uit de verschillende pilots blijkt dat dit minimaal 9 maanden de tijd kost. Opleidingen plannen de cursus zelf in. De contacttijd is gesteld op 58 uur totaal. Dit is minder dan het initiële programma, omdat de verwachting is dat afgestudeerde groepsleerkrachten met minder contacttijd het eindniveau kunnen behalen vanwege eerder verworven competenties en werkervaring. Het standaard aantal bijeenkomsten is gesteld op 15 bijeenkomsten van 4 uur. Opleidingen kunnen variëren door bijvoorbeeld lesdagen in te plannen van 2 x 4 uur.

Deel 1 van de opleiding is gericht op de integratie van module 1 en 2. De cursist voert een interventie uit op de eigen school op de thema's 'Bewegen & sport' en 'Voeding'. In deel 2 van de opleiding richten zij zich op module 3 'Aan de slag met de Gezonde School'. In deel 2 maakt de cursist kennis met de belangrijkste informatie over de andere thema’s van de Gezonde School (roken & alcohol, relaties & seksualiteit, fysieke veiligheid, milieu & natuur, welbevinden en mediawijsheid). Hij leert hoe hij op onderzoekende wijze een schoolbrede interventie moet opzetten, vormgeven, uitvoeren en evalueren. Hierbij gaat hij uit van het centrale thema ‘de Gezonde School’. De cursist onderzoekt aan de hand van een schoolscan hoe de school invulling geeft aan het schoolgezondheidsbeleid op het gebied van alle verschillende Gezonde School thema’s. Na het vaststellen van de behoefte van de betrokkenen, denk aan leerkrachten, directie, kinderen en ouders, stelt hij een eerste opzet voor een implementatieplan op in overleg met betrokkenen. Deze opzet bevat de twee thema’s van de Gezonde School die zijn school het liefst wil aanpakken.

Na het presenteren van het plan aan het schoolteam wordt er voor één thema gekozen. Dit implementatieplan voert de student uit. De student is hierin aanjager, neemt een coördinerende rol op zich, betrekt verschillende partijen (ouders, team, gezondheidsinstellingen, ...) en werkt daarmee aan het creëren van draagvlak. De student maakt hierdoor kennis met veranderprocessen binnen een organisatie en de rol van de Specialist Sportieve en Gezonde School binnen een dergelijk proces. Hierbij is het van belang dat de student verantwoordelijkheid leert nemen om zijn effectiviteit als professional te vergroten.

De student leert hoe belangrijk het is om een helder beleid neer te zetten vanuit de Gezonde Schoolaanpak.

Doelgroep

Het traject kan gevolgd worden wanneer je een pabo diploma hebt. Als je geen groepsleerkracht bent, kan je deze post-hbo volgen, wanneer je minimaal in een basisschool werkzaam bent en binnen dat team voldoende draagvlak hebt om samen met betrokkenen te werken aan de Gezonde School thema's. Dit wordt bij aanvang van de opleiding getoetst middels een intake. Hierbij wordt er gekeken naar eerder verworven competenties, werkervaring en mogelijkheden om in de praktijk van de basisschool in samenwerking met betrokkenen aan de slag te gaan.


De nascholing wordt ondersteund door een modulehandleiding. Hier staan de toetsdoelen, studiebelasting en de invulling van contacttijd, stagetijd en zelfstudietijd en de evaluaties in beschreven. Daarnaast zijn uitgeschreven lessen beschikbaar voor opleidingen die hiermee aan de slag willen gaan. Deze worden gedeeld op een 'gezamenlijke drive'.


In de pilotfase is een PR-folder ontwikkeld voor de nascholing. Deze vind je hier. Wil je het traject als nascholing aanbieden? De kosten voor deze nascholing bedragen €2250,- (prijs 2018-2020).

Scenario's om de nascholing neer te zetten:


Hogeschool Leiden start de nascholing in september en plant ongeveer 1 keer per drie weken een bijeenkomst van 4 uur. Dit is op de woensdagmiddag van 14:00-16:00 uur. De opleiding duurt tot eind mei.

Hogeschool Windesheim start de nascholing in januari en plant tot de zomer drie hele dagen vanaf 9:00 uur en twee losse bijeenkomsten op donderdag tussen 16:00-20:00 uur. De studenten ronden voor de zomer de verkenningsfase af (module 1 en 2) en maken ook een doorstart met module 3. Tot kerst worden 2 hele lesdagen ingepland, 2 losse bijeenkomsten en een afrondingsbijeenkomst. Zij ronden daarna module 3 af.
Laatste wijziging: vrijdag, 7 juli 2023, 10:39