5.2 Variant B: start in leerjaar 3
Module 1
Contacttijd
In variant B is gekozen voor 24 uur contacttijd in module 1. Dit is inclusief 6 uur vrije ruimte voor extra contacttijd of bijvoorbeeld een excursie. Een mogelijke verdeling kan zijn:
- Startbijeenkomst module 1
- Context buitenspelen: 3 bijeenkomsten
- Context sportieve evenementen: 3 bijeenkomsten
- Context sportstimulering: 3 bijeenkomsten
- Afronding module 1
De pabo mag kiezen voor andere varianten. De modulebeschrijving van module 1 beschrijft de accenten per context. Deze zijn identiek aan variant A.
Stagetijd
Binnen de stage wordt door studenten minimaal twee van de drie beweegcontexten gekozen. De totale stagetijd is 30 uur. Dit is 15 uur per gekozen context. De accenten van de stage worden in de modulehandleiding beschreven. Deze zijn identiek aan variant A.
Zelfstudietijd
De totale zelfstudietijd is in variant B vastgesteld op 58 uur. In deze tijd werkt de student aan de voorbereiding van de stageopdrachten en de bijeenkomsten. De opleiding maakt zelf een inschatting van de uren over de verschillende onderwerpen.
Module 2
De contacttijd van het samengestelde cluster ‘Voeding’ en ‘Bewegen & Sport’ is in totaal 24 uur. Dit kan net als bij variant A onderverdeeld worden in zes lessen ‘Bewegen & Sport’ en zes lessen ‘Voeding’. Er kan ook maximaal 6 uur contacttijd worden ingezet voor bijvoorbeeld een excursie.
De bijeenkomsten van 'Aan de slag in de Gezonde School' zijn verweven in de bijeenkomsten van ‘Bewegen & Sport’ en ‘Voeding’. De onderwerpen die hier aan bod komen sluiten aan bij het leerpad 'De Specialist als veranderaar'. Een mogelijke opzet kan zijn:
Contacttijd
- Gemeenschappelijke startbijeenkomst
- Thema Bewegen en Sport: 5 bijeenkomsten
- Thema Voeding: 5 bijeenkomsten
- Afronding en presentatie
Uit de praktijk is gebleken dat minder bijeenkomsten van 'Bewegen & Sport' en Voeding te weinig is om met de studenten te verdiepen in en te verbreden naar het thema en ook nog genoeg tijd in te ruimen voor het ontwerpen en uitvoeren van een interventie.
De modulebeschrijving van module 2 beschrijft de accenten per module.
Stagetijd
De totale stagetijd is 30 uur, net als in variant A.
- Thema voeding: 10 uur
- Thema Bewegen en Sport: 10 uur
- Aan de slag met de Gezonde School: 10 uur
De accenten van de stage worden in de modulehandleiding beschreven.
Zelfstudietijd
De totale zelfstudietijd is in variant A vastgesteld op 86 uur. In deze tijd werkt de student aan de voorbereiding van de stageopdrachten en de bijeenkomsten. In hoofdstuk 5.1 staat een uitsplitsing van uren per onderwerp.
Module 3
Contacttijd
De contacttijd bij module 3 is zowel voor variant A als B vastgesteld op 30 uur. De meeste opleidingen kiezen voor een verdeling van de uren over 10-15 bijeenkomsten (inclusief afronding). De 10-15 bijeenkomsten zijn gericht op het leren inzetten van veranderingsprocessen enerzijds en het leren de kennis toe te passen op alle Gezonde School thema's in de analyse en uitwerking op de eigen school.
Stagetijd:
De totale stagetijd is vastgesteld op 30 uur. In deze tijd werken de studenten aan het analyseren van de thema's en behoefte op de school en het implementatieplan van de schoolbrede interventie. Het is belangrijk dat module 3 minimaal over 4-6 maanden verspreid wordt en aansluit bij module 2.
Zelfstudietijd
De totale zelfstudietijd is in module 3 vastgesteld op 108 uur. In deze tijd werkt de student aan de voorbereiding van de stageopdrachten en de bijeenkomsten.