Gedurende de opleiding vormt de student zijn persoonlijke visie op de gezonde leefstijlthema’s vanuit een brede gefundeerde kennisbasis. De student ontwikkelt een onderzoekende houding, zodat hij nieuwe kennis en vaardigheden steeds in relatie brengt met wat nodig is voor de betrokkenen van de eigen school. Hierbij leert de student schakelen tussen de verschillende belangen van de betrokkenen en gaat planmatig aan de slag met het stimuleren van de school om te komen tot schoolbeleid voor gezonde leefstijl.

De student kan thema’s als ouderbetrokkenheid, gedragsverandering en aan de slag met de Gezonde School vanuit deze belangen concreet maken met behulp van de vier pijlers van de Gezonde School aanpak educatie, signaleren, beleid en omgeving. De student werkt op zijn school met de betrokken leerlingen, ouders, collega’s en directie doelgericht aan de Gezonde School aanpak. Daarnaast geeft de student vorm aan concrete opdrachten voor de eigen school die gaan over het stimuleren van de school om te komen tot schoolbeleid en activiteiten voor de Gezonde School.

De onderstaande leerdoelen staan centraal in de opleiding SSGS.

• Kennis hebben van een breed scala aan projecten, leermiddelen en geschikte activiteiten rondom de Gezonde School en bijbehorende thema’s.
  • In staat zijn om de beginsituatie van een school in kaart te brengen met betrekking tot de Gezonde School.
  • Vanuit verschillende thema’s van de Gezonde School een vertaling maken naar activiteiten die passen bij de onder- en bovenbouw en zorgen voor inbedding van de thema’s in het programma van groep 1 tot en met 8.
  • Kent verschillende instellingen/organisaties die op het gebied van de verschillende thema’s van de Gezonde School in en om de school actief zijn en weet hoe deze organisaties werken.
  • Is in staat om diverse partijen binnen en buiten de school (directie, ouders, leerkrachten, kinderen en instellingen/ organisaties) die betrokken zijn bij het realiseren van een Gezonde School actief te betrekken bij het selecteren, initiëren en organiseren van een interventie om gezond gedrag te bevorderen.
  • Is zich ervan bewust dat een verandering op schoolniveau faciliterend moet zijn voor een gedragsverandering bij een individu.
  • Betrekt de doelgroep en de omgeving bij het opzetten van een haalbare gedragsverandering voor het bevorderen van gezond gedrag.
  • Is bekend met succes- en risicofactoren rondom het inzetten van een duurzame (gedrags)verandering.
  • Ervaart zelf dat een structurele gedragsverandering complex is.
  • Is in staat op basis van kennis van veranderingsprocessen en de aanpak van de Gezonde School een opzet te maken voor een implementatieplan ter bevordering van gezond gedrag.
  • Heeft een kritische houding ten aanzien van bronnen met betrekking tot thema’s van de Gezonde School.
  • Heeft een onderzoekende houding ten opzichte van het bestaande beleid en de uitvoering hiervan met betrekking tot de verschillende thema’s van de Gezonde School en doet (kritische) aanbevelingen voor het versterken van de Gezonde School.
Laatste wijziging: maandag, 10 juli 2023, 11:13