De tweede module richt zich op 'Voeding' en 'Bewegen & Sport' (bewegen als middel). De student leert welke (betrouwbare) bronnen te vinden zijn over deze thema's van de Gezonde School en maakt kennis met verschillende educatieve middelen die hiervoor beschikbaar zijn. 

Door het in kaart brengen van gegevens over de genoemde thema’s stelt de student een schoolprofiel op van de beginsituatie van de school. Hiervoor gebruikt hij de pijlers van de Gezonde School. Op basis van deze gegevens ontwerpt de student een interventie op klas overstijgend niveau voor beide thema’s en voert deze ook uit. Op deze manier leert de student aan te sluiten bij de situatie en behoefte van de school. Ook leert hij om buiten de (veilige) omgeving van zijn eigen stageklas te kijken. Vervolgens presenteert hij de bevindingen aan het team van de school. Hiermee ervaart de student op welke manier hij kennis kan delen met verschillende partijen. Dit is een belangrijk aspect voor het verkrijgen van draagvlak.

De rode draad die door alle drie de modules heen loopt, is verandering van gedrag en hoe je van bestaand gedrag naar gezond gedrag komt. Hoe kan dit op school binnen en buiten de klas ondersteund en gefaciliteerd worden en wat is hierbij de rol voor de Specialist Sportieve en Gezonde School?

In module 2 ervaren de studenten de effecten van het inzetten van een klasoverstijgende verandering. Er wordt niet alleen gekeken naar het individu en de eigen klas, maar er wordt buiten de muren van het klaslokaal gekeken. Ook komt er een nieuw thema bij, het thema voeding. Dit is een complexer thema, omdat je ook met de ouders te maken krijgt.

Module 2 wordt, net als module 1 en 3, ondersteund met een modulebeschrijving, digitale leerpaden en uitgewerkte lessen (zie hoofdstuk 4.1).

 



Laatste wijziging: donderdag, 14 januari 2021, 10:43