4.4 De verschillende pabo's in beeld
De modules kunnen initieel ook ondergebracht worden in grotere onderwijseenheden op de pabo mits de verplichte contacttijd, de gestelde opdrachten, toetsing en toetsdoelen zichtbaar zijn. Denk daarbij aan het indalen van een module in een onderzoeksmodule of binnen een minor samen met een deel van de leergang ‘vakbekwaam bewegingsonderwijs’.
Hieronder staat een aantal voorbeelden uitgewerkt.
- Op Hogeschool Leiden is het traject geïntegreerd binnen het pabocurriculum. Het traject wordt aangeboden binnen de pabo sportklas in jaar 1, 2 en 3. Het traject zit binnen het pabo-curriculum. Module 3 zit gekoppeld aan hun eindonderzoek. Voor meer informatie: neem contact op met Monique van Ark: ark.van.m@hsleiden.nl
- Op Hogeschool Inholland wordt het traject ook aangeboden in een sportklas, maar is het een plustraject. Studenten volgen het traject dus naast het reguliere pabocurriculum. Voor meer informatie: neem contact op met Robin Planken: robin.planken@inholland.nl
- Op Hogeschool Windesheim is het traject geïntegreerd binnen het pabocurriculum. Het traject wordt aangeboden binnen de pabo sportklas in jaar 3 en 4. Module 1 is gekoppeld aan blok 1 van de leergang die als minor is ingedaald in jaar 3. Module 2 komt in de plaats van een vakoverstijgende module in jaar 4 en module 3 is gekoppeld aan hun eindonderzoek in jaar 4. Voor meer informatie: neem contact op met Hester Teune: hi.teune@windesheim.nl
Op de Marnix Academie wordt in het eerste jaar met het traject gestart maar is het een plustraject. De studenten volgen in jaar 1, 2 en 3 de modules. Voor meer informatie: neem contact op met Winona Ensink: w.ensink@hsmarnix.nl
Op de HAN wordt het traject binnen de pabo aangeboden. Module 1 en 2 binnen de minor in het derde jaar en module 3 als onderdeel van het onderzoek in het vierde jaar. Meer informatie via Debby Cobben: debby.cobben@han.nl
Op de Thomas More Hogeschool wordt in het derde jaar gestart. Module 1 wordt ingedaald aangeboden. De studenten volgen module 2 en 3 extra curriculair. Voor meer informatie: neem contact op met
Mohamed Benziane: m.benziane@thomasmorehs.nl
Zoals hierboven te lezen is, verschillen opleidingen in welk leerjaar zij starten met het traject. Een start in het eerste jaar brengt risico op hogere uitval met zich mee, omdat een groep studenten in dit eerste jaar stopt met de pabo maar biedt de mogelijkheid om studenten direct bij elkaar in een klas te plaatsen. Een start in het tweede of derde jaar zorgt voor minder uitval, maar brengt het risico met zich mee dat studenten dan niet meer enthousiast te krijgen zijn.
Pabo's zijn vrij in het uitwerken van het traject op hun eigen pabo. Doe inspiratie op hoe een aantal opleidingen het traject hebben geïmplementeerd en bekijk de korte filmpjes.