In de derde module maakt de student kennis met de belangrijkste informatie over de andere thema’s van de Gezonde School (roken & alcohol, relaties & seksualiteit, fysieke veiligheid, milieu & natuur, welbevinden en mediawijsheid). Hij leert hoe hij op onderzoekende wijze een schoolbrede interventie moet opzetten, vormgeven, uitvoeren en evalueren. De student onderzoekt aan de hand van een schoolscan hoe de school invulling geeft aan het schoolgezondheidsbeleid op het gebied van alle verschillende Gezonde School thema’s. Na het vaststellen van de behoefte van verschillende betrokkenen, denk aan de leerkrachten, directie, kinderen en ouders stelt hij een eerste opzet voor een implementatieplan op in overleg met betrokkenen. Deze opzet bevat de twee thema’s van de Gezonde School die zijn school het liefste wil aanpakken. 

Na het presenteren van het plan aan het schoolteam wordt er voor één thema gekozen. Dit implementatieplan voert de student uit. De student is aanjager, neemt een coördinerende rol op zich, betrekt verschillende partijen (ouders, team, gezondheidsinstellingen,...) en werkt daarmee aan het creëren van draagvlak. De student maakt hierdoor kennis met veranderprocessen binnen een organisatie en de rol van de Specialist Sportieve en Gezonde School binnen een dergelijk proces. Hiervoor is het van belang dat de student verantwoordelijkheid leert nemen om zijn effectiviteit als professional te vergroten. 

De student leert hoe belangrijk het is om een structureel beleid neer te zetten en is op de hoogte van het belang van het blijven signaleren en evalueren voor succes.

Module 3 wordt, net als module 1 en 2, ondersteund met een modulebeschrijving, digitale leerpaden en uitgewerkte lessen (zie hoofdstuk 4.1).
Laatste wijziging: donderdag, 14 januari 2021, 10:46