Scholen kunnen met betrekking tot fysieke veiligheid en het thema huid helpen bij het verstandig leren omgaan met zon, teken en luizen. Redenen om als school het thema huid onder de aandacht brengen zijn onder andere:

• Kinderen brengen veel tijd door in de buitenlucht, ook onder schooltijd.
  • Juist kinderen moeten extra goed beschermd de zon in gaan, want hoe vaker een kind verbrandt, hoe groter is de kans op huidkanker op latere leeftijd.
  • Scholen helpen kinderen bij het leren van gezonde gewoontes en verstandig gedrag. Beschermen tegen de zon past hierbij, maar krijgt vaak nog weinig aandacht.
  • Zonbescherming is makkelijk op te nemen in de dagelijkse routine rondom hygiëne die op scholen nu ook al aandacht krijgt. Insmeren moet net zo gewoon worden als handen wassen.
  • Leerkrachten hebben op veel kinderen een grote invloed. Gedrag, kennis en houding ten opzichte van zonbescherming die wordt opgedaan tijdens de schooltijd kan bijdragen aan de levenslange gezondheid van kinderen.
  • Luizen verspreiden zich snel onder kinderen. De luizen lopen van het ene hoofd naar het andere, bijvoorbeeld als kinderen met elkaar spelen of een selfie maken. Een basisschool is dan uiteraard een ‘goede’ plek hiervoor. Als kinderen hoofdluis hebben, is het belangrijk dat naast het gezin ook klasgenootjes of vriendjes met hoofdluis tegelijkertijd worden behandeld. Zo kunnen ze elkaar niet steeds opnieuw besmetten.
  • Op school krijg je met teken te maken tijdens het spelen op het schoolplein. Vooral wanneer je een 'groen' plein hebt, is controleren na de pauzes op teken aan te raden. Ook tijdens kampen en sportdagen kun je te maken krijgen met teken. Tijdens deze activiteiten is het ook belangrijk dat je een controlemoment inlast.
Er is door verschillende instanties lesmateriaal ontwikkeld om kinderen bewust te maken van het belang van insmeren en controleren op luizen & teken. Deze kan je vinden bij de verdieping onderaan deze pagina.

Leer meer over:
 Educatieve middelen huid