Op de site van de Gezonde school is te lezen dat het belangrijk is om een visie en beleid te hebben met daarin structureel en systematisch aandacht voor de fysieke veiligheid van de leerlingen. Om de veiligheid van de leerlingen te waarborgen is in de visie beschreven:

-hoe het beleid tot uiting komt in de praktijk.
-hoe het schoolbestuur en directie het werken aan fysieke veiligheid ondersteunen.
-hoe medewerkers van de school, ouders en leerlingen betrokken en geïnformeerd worden.
-hoe gewaarborgd wordt dat de visie gedeeld wordt door het gehele schoolpersoneel;
-hoe de visie actueel wordt gehouden.

De school heeft voldoende medewerkers met een EHBO- of BHV diploma, zodat er dagelijks iemand in geval van nood hulp kan verlenen. Het moet bekend zijn bij iedereen wie deze medewerkers zijn (7).

Veiligheidsbeleid
Een goed veiligheidsbeleid bevat in ieder geval de volgende stappen
1. Stel een veiligheidscoördinator aan. Deze kan veiligheid integreren in het schoolbeleid.
2. Zorg dat beleid op papier staat, maar houd het beleid ‘levend’ door regelmatige evaluaties en bespreek het beleid met elkaar en met externe partijen (brandweer, gemeente, GGD).
3.Stel beleidsregels op voor omgang met risico’s en veiligheid en leg die vast in een duidelijk en inzichtelijk beleidsplan: het verplichte veiligheidsplan.
4.Laat ouders en kinderen duidelijk weten hoe de regels naar aanleiding van dat beleid eruit zien.
5. Stel huisregels op om veilig gedrag te stimuleren (7).

Laatste wijziging: woensdag, 6 maart 2019, 10:15