Het leerplankader 'Sport, Bewegen en een Gezonde Leefstijl' (SBGL) van de SLO beschrijft voor diverse gezondheidsthema's, waaronder het thema 'Fysieke veiligheid' wat leerlingen moeten weten, kunnen en doen (1). Ze maken hierbij gebruik van de indeling: risico's inschatten, preventie en EHBO/behandeling.
Uit het leerplankader wordt duidelijk dat er structurele aandacht moet zijn voor verkeersveiligheid, brandveiligheid, veiligheid in en rondom de school en welke gedragingen kinderen op welke leeftijd met betrekking tot deze onderwerpen kunnen laten zien. Kinderen uit groep 7 en 8 kunnen met betrekking tot preventie onder andere symbolen begrijpen op etiketten van bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, verf, en chemische stoffen. Dit houdt in dat je alleen kinderen uit deze groepen kunt laten helpen bij schoonmaakactiviteiten.

Voor meer concrete voorbeelden van wat kinderen moeten weten, kunnen en doen met betrekking tot fysieke veiligheid, zie de verdieping 'Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl leerplankader'.

Leer meer over:
 Sport, Bewegen en Gezonde Leefstijl leerplankader