Wie doet de signalering binnen de school? Bij wie kunnen leerkrachten, ouders en of kinderen terecht wanneer ze iets signaleren met betrekking tot Fysieke veiligheid?

In het Voortgezet Onderwijs (VO) kennen ze een veiligheidscoördinator (zie verdieping). Bij het Primair onderwijs verschilt het per schoolbestuur hoe de verantwoordelijkheid wordt belegd. Soms is dit iemand bovenschools een personeelsfunctionaris die de rol heeft van preventiemedewerker voor meerdere scholen binnen het bestuur, maar hoe werkt dit dan in de praktijk op een locatie?

Vanuit de Arbomeester wordt het advies gegeven om te zorgen dat de rol wordt ingevuld door iemand binnen de school. Iedereen moet deze persoon kennen en het moet laagdrempelig zijn om naar deze persoon toe te stappen om iets door te geven. Tevens kan het helpen om deze taak niet steeds te laten rouleren wat dikwijls in de praktijk voorkomt gelijk aan de kerstviering organiseren of de sinterklaascommissie. Dit werkt in de praktijk vaak minder goed, want dan krijgt iemand onvoldoende zicht om de inhoud van de taak. Het beste is om iemand de taak te laten uitvoeren gedurende 4 jaar, een hele cyclus van een RI&E (zie hoofdstuk 4 signalering Fysieke veiligheid). In een cyclus kan deze persoon zicht krijgen op alle aspecten die eronder vallen en tijd hebben om na signalering van knelpunten over te gaan tot een plan van aanpak.

veiligheid logo


Via dit document van veiligheid NL kun je zicht krijgen op voorbeelden hoe de rol van veiligheidscoördinator kan worden ingevuld.


Wie vervult op jouw school de rol van veiligheidscoördinator of wie doet de taken zoals die beschreven staan in bovenstaand document?  Zou dit een taak voor de Specialist Sportieve en Gezonde School kunnen zijn?

Laatste wijziging: woensdag, 24 april 2019, 10:57