Als leerkracht is het uiteraard belangrijk dat je effectief signaleert en handelt bij signalen van sociaal-emotionele problemen van leerlingen op individueel en op groepsniveau. Het is echter belangrijk dat alle medewerkers dit (op dezelfde wijze) doen. Als specialist kan je ervoor zorgen dat het onderwerp (weer) op de agenda wordt gezet en de belangrijkste afspraken worden besproken.

Tips hiervoor zijn:

  • Maak gebruik van een leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en formuleer indien nodig doelen en acties op basis van de uitkomsten van het volgsysteem.
  • Zorg dat signalen van psychosociale problemen of ongewenst gedrag (zoals pesten) serieus genomen worden en spreek binnen het team af hoe er als medewerker wordt gehandeld en wanneer en bij wie iedereen hulp in kunt schakelen.
  • Stel een vertrouwens- of contactpersoon aan.
  • Zicht op samenwerkingspartners is belangrijk. Stel een sociale kaart op.

Onder de informatieknop hieronder vind je een handleiding signaleren ontwikkeld door het Trimbos Instituut en op blz. 7 en 8 vind je meer informatie over een sociale kaart opstellen.

 Handleiding signaleren

Laatste wijziging: donderdag, 20 december 2018, 13:01