In de introductie werd het al gesteld:

"JE KAN PAS LEREN ALS JE LEKKER IN JE VEL ZIT"

Uit een groot aantal onderzoeken is gebleken dat er een verband is tussen welbevinden en schoolsucces. Het is dus erg belangrijk dat je als school en als leerkracht ervoor zorgt dat jouw leerlingen zich goed voelen en gelukkig kunnen zijn.

Wat kan je dan allemaal doen op school voor het welbevinden van de leerlingen?

Een school is niet verplicht om een sociale-veiligheidsmethode te hebben. Een school moet wel kunnen verantwoorden op welke wijze het de sociale veiligheid bevordert. Zo staat het in de wet en in het inspectiekader. Daar moet beleid op worden gevoerd. Het is namelijk een hardnekkig misverstand dat scholen verplicht zijn tot het gebruik van een effectief bevonden anti-pest programma. Dat is niet het geval. Beleid voor sociale veiligheid, waaronder voorkomen van pesten, kan natuurlijk ook op geheel andere wijze worden vormgegeven zonder gebruik te maken van een instrument, methode of programma.

Mocht je als school wel een methode willen aanschaffen ten behoeve van het welbevinden van leerlingen, dan is er een groot aanbod. Als school moet je kiezen welk programma bij je past. Hoe kun je een goede keuze maken uit alle mogelijkheden? Dat heeft te maken met de schoolvisie op de bijdrage aan de maatschappij. Op de website van de Gezonde School (gezondeschool.nl) vind je verschillende erkende activiteiten waarvan professionals uit de praktijk hebben vastgesteld dat ze voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria.

Leer meer over:

Pesten en plagen