Bekijk en lees de onderstaande afbeelding.

(a)

Bovenstaande afbeelding laat zien dat vragen zoals 'wie ben ik', waar hoor ik bij', 'wat moet ik doen', opening bieden voor ideeën over jezelf. De opening is er echter ook voor radicale ideeën. Wanneer mensen - en dus ook kinderen - frustraties ervaren en daar vanuit een veilige situatie geen antwoord op kunnen krijgen dan zijn zij ontvankelijk voor de antwoorden vanuit een onveilige omgeving. De weerbaarheid van het kind wordt hierdoor negatief beïnvloed.

Antwoord op identiteitsvragen
Het is dus heel belangrijk dat een school het welbevinden van de leerlingen weet te borgen en hen helpt om antwoorden te krijgen op identiteitsvragen. Dit is niet eenvoudig. Het wij-zij-denken moet worden tegengegaan. Polarisatie in de samenleving is de grootste bedreiging voor de ontwikkeling van en gezond 'gevoel van identiteit'.

Let op!
Religie kan helpen bij het vinden van de eigen identiteit. Vaak wordt radicalisering in verband gebracht met de Islam, maar dat is een onjuiste koppeling. Radicalisering en extreme ideeën zijn overal te vinden, we hebben in onze samenleving ook rechts-extremisten of dierenactivisten die kunnen radicaliseren.
Bijgevoegd artikel kan jouw kennis over radicalisering op de basisschool vergroten.

Artikel radicalisering

Laatste wijziging: vrijdag, 4 oktober 2019, 10:01