Kinderen ontwikkelen zich het beste binnen een positief school klimaat en een goede sfeer in de klas. Het bevorderen van een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling bestaat uit een wisselwerking tussen de omgeving en het gedrag van de kinderen en medewerkers.

Uiteraard is het belangrijk dat de houding en vaardigheden van de leerkrachten zich kenmerken door positief pedagogisch handelen, een ondersteunende houding, voorbeeldgedrag en verbindende relaties met leerlingen.
De ouders zijn een belangrijke pedagogische partner voor de school, zij zullen dan ook goed betrokken moeten worden bij de afspraken en regels die worden gemaakt.

Voorbeeldgedrag
Leerkrachten en ander personeel geven het goede voorbeeld aan de leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke normen en waarden voor positief gedrag die worden uitgedragen en nageleefd. De regels en grenzen zijn voor kinderen duidelijk.

Schriftelijk en mondelinge informatie naar ouders/verzorgers
Als school kun je schriftelijk om mondeling informatie verstrekken over de verschillende activiteiten m.b.t. het welbevinden van het kind. Schriftelijk kun je hiervoor bijvoorbeeld de website, een nieuwsbrief of de schoolgids inzetten. Een informatieavond, het 10-minutengesprek of de intake, zijn voorbeelden van een mondelinge informatievoorziening.

Toezicht schoolplein
De school houdt toezicht op schoolplein tijdens pauzes en het overblijven en heeft daarbij speciale aandacht voor pestgedrag. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling tussen de schoolpleinregels en het antipestprotocol. Pleinwachten behandelen incidenten volgens dit protocol.

Gezellige ruimten
Sfeer in de klas en na schooltijd tijdens vergaderingen verbeteren door lokalen en schoolomgeving gezellig te maken. Denk bijvoorbeeld aan de rol van ouders en leerlingen hierbij.

Gezond en veilig schoolplein
Ook ruimtelijke oplossingen kunnen de veiligheid op het schoolplein vergroten. Denk bijvoorbeeld aan het indelen in zones voor spel en rust, het in zicht houden van alle plekken op het schoolplein door bijvoorbeeld het snoeien van struiken etc. (Voor meer informatie hierover bekijk het leerpad van module 1 over buitenspelen.)

Landelijke themaweken
Jaarlijks worden veel themaweken en campagnes georganiseerd. Deelname aan deze weken kan helpen om aandacht voor het thema te genereren.
Denk bijvoorbeeld aan:

• Themaweek tegen pesten
  • Week van de mediawijsheid (zie ook module 3 leerpad 'Mediawijsheid')
  • Week van Respect
  • Week van de liefde (zie ook module 3 leerpad 'Relaties en Seksualiteit)

Gezond werk op school
Gezond werk op school bestaat uit een veilige en gezonde schoolomgeving én een fysiek en mentaal gezond team. Een gezonde leefstijl, een prettige werksfeer en een veilige werkplek voor leerkrachten en overige medewerkers is daarbij belangrijk. Een gezonde leefstijl richt zich op bewegen, niet roken, matig gebruik van alcohol, gezonde voeding, voldoende ontspanning en veiligheid.

Hieronder vind je een draaiboek voor een ouderavond over pesten en kan je een korte video bekijken over hoe je ouders als gelijkwaardige gesprekspartner kunt krijgen.

Ouderavond pesten

Betrokken ouders