Je kunt er als school voor kiezen om naast aandacht voor voeding ook aandacht te besteden aan mondverzorging. Het onderstaande filmpje laat zien welke mogelijkheden er zijn om aandacht te besteden aan mondverzorging op school.

Hou je mond gezond (1.13 min.)

Voor de verzorging van de mond is het goed om kinderen en hun ouders bewust te maken van de gevolgen van het teveel eten en drinken van schadelijke voedingsmiddelen. Onder  deze extra informatieknop vind je educatieve middelen die gebruikt kunnen worden op je school.

Feitjes over mondgezondheid

• Wie vaak en veel suikers gebruikt, heeft een grotere kans op gaatjes in zijn gebit en tandvleesontsteking. Dat kan pijn veroorzaken. Bovendien zijn veel frisdranken zuur, wat tot gevolg kan hebben dat het tandglazuur oplost (tanderosie).
  • Een slechte adem of een slecht gebit kan leiden tot minder zelfvertrouwen.
  • Mondgezondheid is van invloed op je hele gestel (bacteriĆ«n).
  • Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstige vermijdbare ziektes (2).

Laatste wijziging: woensdag, 6 maart 2019, 13:54