6.1.3 Toetsdoelen en toetsing module 3
Afronding module 3
De afronding bestaat uit het opstellen en uitvoeren van een implementatieplan. Deze start met het in beeld brengen van de school, het in kaart brengen van de school met betrekking tot de Gezonde schoolaanpak en het inhoud geven aan de Gezonde Schoolthema’s. De student werkt na een verkennende analyse en behoeftepeiling twee thema’s uit in een voorstel. Voor één van deze twee thema’s stelt de student een plan van aanpak op en voert de student een schoolbrede interventie uit met partners binnen en/of buiten de school. Het implementatieplan wordt tussentijds en na afloop gedeeld en ingeleverd.
Proces
De opdracht vindt plaats op de eigen school. De interventie sluit aan bij de behoefte van de betrokkenen waar draagvlak op gemeten is. De student betrekt collega’s bij het maken van het implementatieplan en hij begeleidt de schoolbrede interventie. Er wordt zo mogelijk samengewerkt in een werkgroep met interne en/of externe betrokkenen. Het resultaat is het inzetten van een schoolbrede interventie op school binnen een Gezonde Schoolthema.
Toetsdoelen
- De student onderzoekt zowel de schoolprofilering als de wijze waarop veranderingen binnen de school worden opgepakt en ervaren.
- De student doet via de pijlers van de Gezonde School zowel een verkenning hoe de thema’s van de Gezonde School zichtbaar zijn als een behoefte-analyse vanuit verschillende betrokkennen (kinderen, leerkrachten, directie , ouders). De student schetst op basis van bronnen op welke wijze deze thema’s meer geïntegreerd kunnen worden
- De student doet op grond van de verkenning en behoefte-analyse een passend en onderbouwd voorstel voor de aanpak van twee Gezonde School thema’s. Hierbij past hij zijn kennis van veranderingsprocessen in relatie tot een structurele gezondheidsbevordering op school toe.
- De student ontwikkelt op basis van zijn voorstel een schoolbreed plan van aanpak voor een Gezonde School thema en beschrijft hoe hiervoor draagvlak wordt gecreëerd.
- De student voert in samenwerking met betrokkenen een schoolbrede interventie uit met betrekking tot één thema van de Gezonde School . Hierbij onderbouwt hij vanuit de theorie zowel de keuze als de inrichting en uitvoering van de gekozen activiteiten.
- De student geeft een onderbouwd advies aan de school hoe de school zich verder kan ontwikkelen met betrekking tot een Gezonde School.
- De student reflecteert op de kwaliteit van de interventie, op de eigen rol en de ontwikkeling van de rol als Specialist Sportieve en Gezonde School in relatie tot de huidige en toekomstige praktijk.
De modulehandleiding van module 3 bevat uitgewerkte toetsdoelen met indicatoren, toetsvormen en voorwaarden voor afronding. Ook de stageaccenten en rubrics staan hierin beschreven.
Bij aanmelding van het traject krijgt elke pabo de uitgewerkte modulebeschrijvingen via een gedeelde google drive.